Trainer

 

Hieronder een overzicht van de trainingen en werksessies die ik geef. Geschikt voor onder meer teamdagen en incompany sessies. Maar ook voor gastlessen journalistiek en communicatie:

 

Werksessie: ‘wat is je rol?’

In alle adviezen en trainingen die ik geef, merk ik hoe belangrijk het is dat je als organisatie, afdeling of team weet wat je rol is. En ook ervaar ik regelmatig dat die helderheid ontbreekt. Zeker nu de macht verschuift van landelijk naar lokaal en van instantie naar ervaringsdeskundigen, is het van belang om te weten wat de (veranderende) rol inhoudt. Tijdens de training zoek ik een halve dag mee. Door scherpe vragen van mij als buitenstaander komen we tot de kern: waar gaan we over en waar staan we voor.

 

Training: ‘politieke sensitiviteit en het praktische nut ervan’

Ontdek de waarde van omgevingsbewustzijn. Deze training is een introductie op het thema politieke sensitiviteit (of beter: omgevingsbewustzijn) en geeft tips hoe je dat in de praktijk kunt inzetten. Dit kan in een uur, maar in een halve dag of dag kunnen we uitgebreid praktijkvoorbeelden bespreken en oefeningen doen. Doel is bewustwording en handvatten voor de dagelijkse praktijk. Als vervolg kunnen er 1 op 1 adviessessies georganiseerd worden of kan ik aanschuiven bij overleggen over concrete dossiers. Zodat het nut van omgevingsbewustzijn in de praktijk wordt bewezen.

 

Training: ‘het politieke proces geschetst. Van idee tot uitvoering’

De politieke besluiten die worden genomen, hebben veel impact op een heleboel organisaties. Maar hoe komen die beslissingen tot stand? Welke stappen worden gezet? En wanneer is een voorstel ook een wet? Heel handig om te weten. Ik heb deze procedures van dichtbij en van binnenuit meegemaakt. In een uur leid ik je van idee tot uitvoering.

 

Werksessie: ‘vind het geloofwaardige verhaal’

Veel instellingen en bedrijven hebben of willen een corporate story: wat doen we, waar staan we voor en waarom doen we het? Ik help bij het zoeken, vinden en vertellen van zo’n verhaal. Niet van bovenaf opgelegd, maar gedragen door de mederwerkers

Het halve A4tje kan bij wijze van spreken in de binnenzak van alle werknemers. En op een verjaardag, ter voorbereiding op een speech of tijdens een gesprek bij een klant of opdrachtgever kunnen er elementen uit gebruikt worden. De basis is telkens hetzelfde, maar iedereen kan het persoonlijk inkleuren. Daarom noem ik het liever een basisverhaal dan een corporate story.

Mijn ervaring is dat het voor een kleine organisatie mogelijk is om zo’n verhaal in twee sessies van ieder een halve dag te maken. Bij grotere organisaties duurt dat langer.

Mediatraining

Er zijn heel veel verschillende interviews. Bij de ene is de insteek dat je zelf iets nieuws of interessant te vertellen hebt. Maar het kan ook zijn dat je iets uit moet leggen, omdat er bijvoorbeeld iets fout is gegaan in je bedrijf of ophef is ontstaan over een besluit of opmerking. Er zijn lange interviews voor tijdschriften en korte voor radio en tv. Ieder interview vergt een eigen aanpak.

Maar voor mij is het overkoepelende doel van elk interview dat de mensen aan wie je wat vertelt (je doelgroep dus) er ook daadwerkelijk wijzer van worden.

Ik ken zowel de wereld van de vragensteller als van diegene die de vragen beantwoordt van binnen.

Mijn ervaring en kennis deel ik graag ter voorbereiding op een concreet interview of in een algemene media training voor een groep of individu.

 

Lezing met Martijn Beekman: ‘de impact van beeld, woord en beleid’

Urenlang wachtten we samen op het Binnenhof tijdens politieke crises of kabinetsformaties. Martijn als fotograaf van onder andere de Volkskant en het ANP en Marcel als politiek verslaggever van de NOS. Later werd Marcel eerste woordvoerder van een staatssecretaris. We zitten boordevol anekdotes, maar bieden ook inzichten over de impact van beeld, de rol van de media en over de gevolgen van onvoldoende doordacht beleid. Een lezing geeft een leerzaam en luchtig kijkje achter de schermen. Meer informatie? Mail naar marcel@marcelbril.nl of martijnbeekman@gmail.com